pixboism

Pixbo vill starta en friskola för årskurs 6-9 där minst ett pass innebandy i veckan står på schemat. Vad tycker jag om det egentligen? Jag vet inte.

Min första tanke var sekt. Jag har precis kollat på SVT-programmet Existens avsnitt om Maranata och deras hemundervisning. En del av deras barn får någon form av blandad hemundervisning och friskola och det var väl lite oklart kring huruvida de fick lära sig om evolutionen eller om det var kreationismen som härjade vilt. Jag är helt övertygad om att kreationismen inte är det rätta svaret på frågan om var vi kommer ifrån, om man säger så. Och jag är lite lätt misstänksam mot religiösa friskolor.

Min andra tanke var att man givetvis inte kan jämföra en innebandyförening med en sekt. Eller? Igår kväll satt jag själv och sa att det blivit trevligare i vår förening sedan sammanslagningen mellan RBK Göteborg och Björkekärr. "Nu är det lite mer som en sekt", sa jag ordagrant.

Min tredje tanke var att försöka tvätta bort den skepcism som uppstår i mig så fort jag hör Pixbo.

Nåväl, jag kommer slutligen fram till att det är en ganska spännande idé. Om utblidningsföretaget fixar resten så har jag fullt förtroende för att Pixbo ordnar bra innebandylektioner. Skolverket beslutar i slutet av året.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0