300

Snart, snart så når jag 300 i min andra sport - platespottning. (Läs närmare här och här.) 300 blir en milstolpe för mig i mitt spottande (som vi invigda kallar det) eftersom 250 till 300 har varit mycket segt. Exempelvis letade jag efter 285 i tre och en halv vecka. Plågsamt. 300 betyder att jag kan nå 500, och halvvägs till ljuvliga 1000, om cirkus ett och ett halvt år vilket ger att hela detta mästerprov i tvångstankar kommer att ta runt sju år. Sju sjuka skitår. Jag vill inte uppmuntra någon att börja platespotta. Det är bara jobbigt.

Om det är någon som kan leda mina tankar tillbaka till varför jag tänker på dikten Död amazon av Hjalmar Bergman när jag hör talet 300 så blir jag lite impad.

Svärd som fäktar mot övermakten,
du skall brytas och sönderslås !
Starka trupper ha enligt T.T.
nått Thermopyle, Greklands lås
Fyrtioåriga Karin Boye
efterlyses från Alingsås.

Mycket mörk och med stora ögon;
klädd i resdräkt, när hon försvann.
Kanske söker hon bortom sekler,
dit en spårhund ej vägen fann,
frihetspasset där Spartas hjältar
valde döden till sista man.

(Ett utdrag.)

***

Ingen innebandy i helgen. Bara spotting. I Stockholm faktiskt, ska tydligen dit. Det borde finnas en del bilar att spana på även där borta. 

ett menlöst men lyckligt inlägg

Jag fick ett litet lyckorus alldeles nyss när jag insåg att min vän Linda äntligen verkligen har flyttat tillbaka till Väst efter att ha bott i Norrland några år. Tänk att en god vän kan ge sådana härliga känslor.

Det är samma sak när jag sitter i Torpahallen och väntar på att alla andra ska komma. Josse droppar in med ett leende, Frida kommer för sent men ser hur cool ut som helst, Mika ser alltid plågad ut och Fejky ser ut som en sengångare. Jag blir bara glad liksom.

Linda, som för övrigt ska döpa sina söner till Tim och Tej.

Nu väntar jag bara på att Emma ska flytta upp från Lund så att cirkeln kan slutas igen.



Min favoritbild av alla jag har. Åsa och Emma och målvakten Linda.
Jag borde ha den som profilbild egentligen. Stadslags-SM, Falun. 1997.



Nina sätter Älgstigen på kartan

Min gamla partner in crime från tiden på Älgstigen i Jönköpings utkant, Nina Anden Sorsa, gör alltså landslagsdebut. Jag tar åt mig en yttepytteliten del av äran eftersom hon hade typ förfrusit om jag inte hade klättrat in genom bakluckan när låset på bilen krånglade efter varje träning i den obarmhärtiga Jönköpingsvintern. Och hon hade typ dött om jag inte hade baxat henne till Willys under ryggskottstiden och snabbt hållt fram en påse när det skulle vomeras på fruktavdelningen. (Tradolan är ett starkt piller.) Utan mig - ingen fortsatt karriär.

För att summera: Grattis.

***

Idag har jag sett en jättehärlig film på festivalen. Masquerades. Om ni skulle komma över den, se den.

***

På tal om maskerad så har det börjats planera inför IBF Göteborgs årliga maskerad. Jag kom på vad jag ska vara idag. Måste åka och köpa miljoners, miljoner paljetter bara. Börja fundera, tjejer!

jamenjomenjamen

Jag har lite svårt att avgöra om jag är glad över 2 poäng eller besviken att vi inte tog tre. För visst hade vi ett par kanoner som borde gått i mål istället för strax utanför (eller Carros fina skott där bollen, likt en flipperkula, gick i alla stolpar som fanns innan den studsade ut på plan igen). Men samtidigt hade Stanstad en del superchanser de också, där göteborgshjärtarna hoppade över några slag. Herre jisses, vad jag höll på att svimma under det där bytet då våra backar försökte rensa bort bollen från vårt slott, typ sju gånger, men varje gång träffade den en egen spelare och studsade tillbaka och låg fri framför Sandra i målet igen. Vi gav varandra hjärt- och lungräddning i båset.

Mika blev matchhjälte, Jasse gjorde en succéartad återkomst och jag gjorde mål - igen. Akta er Wickström och Lilliehöök - snart är jag ikapp. Jag ska bara göra, öh, 40, 50 poäng på fyra matcher.

Skämt åsido, vi gör en härlig insats trots att vi var kraftig desarmerade på grund av sjukdom och jobb. Och på Max efteråt bestämdes det att Abbe ska skaffa Facebook och att Frida ska bli sambo med en skåning. Det är dags nu för båda två.

Det var en härlig söndag helt enkelt.

Vinstglädjen blir dock inte lång. Ikväll ska vi räkna muslortar, dammråttor och 10-kronorstrosor på ÖB. Inventering, baby.

högspänning i helgen

Senast jag spelade innebandy i Staffanstorp var när vi kvalade till elitserien med Älvstranden. 2002 var det va? Jäkla pissmatch var det. Vi hade allt på vår sida, Stanstad hade inget att spela för men det hade vi, Munkfors skulle möta Karlstad som hade varit överlägsna dittills i kvalet och med största sannolikhet skulle de vinna och hjälpa oss till eliten.

Som ni kanske förstår gick allt åt helvete för oss. Det jag minns av matchen i Staffanstorp var att jag fick bollen ganska fri framför mål i slutminutrarna och sköt ett stenhårt skott någon centimeter utanför. Ridå ner.

Men det är ju längesedan nu och IBF Göteborg har bättre tur än vad vårt gamla Älvstranden hade.

Helgen bjuder på en ruskigt spännande match mellan Olof S och Pixbo. Mycket kan avgöras där. Heja Olof!

Det är också spännande kring strecket där det kan förändras imorgon. Kan Färjestaden rubba Södradal och förbättra sina utsikter att stanna kvar i ettan? Eller ska Surte rubba Utmanarna i ett stekhett derby och gå förbi Färjestaden?

Mmm, om man är insatt i division ett södra behövs inga actionfilmer. Vi får nog med spänning ändå. Mjäääk.

Om man befinner sig i Staffanstorp på söndag så rekommenderar jag Bråhögshallen 13.00. Hur många gånger ska Hööken vända bort Göteborg? Ska Snurrfinten våga snurra något så här i slutet av säsongen?

Och vem kommer stå som slutsegrare i serien? Finns det något lag i vår serie som har i elitserien att göra egentligen? Februari blir en nervkittlande månad.

en sak till bara

I förra inlägget spydde jag galla över Innebandymagazinets pinsamma dambevakning. I detta måste jag utdela en liten, öm smekning på samma nättidnings kind för redogörelsen över Finlands U19-trupp. Det kändes overkligt att tidningen uppmärksammar U19-damer så mö. Bravo. Nu väntar jag bara på att rubriken Damelit byts ut mot Elitserien och att de få artiklarna om division 1 damer hamnar under just Divsion 1 och inte Övrigt. Det är sådana små steg som visar respekt mot oss kvinnor som bryr oss precis lika mycket om innebandy som männen i Superligan gör, och som gör just 2009 till damernas år. Hejahejaheja. 

Så, nu har jag snackat nog om Magget för det här halvåret. Lite konstruktiv kritik mår alla bra av.

***

Jag snurrfintade idag på träningen. Det var jätteroligt, som att åka karusell nästan. Mådde jätteilla efteråt men kände mig ändå rätt nöjd.

i want fabulous

Jag brukar försöka tipsa om intellektuella filmer eftersom jag har en image att upprätthålla, men hamstern Rhino i den nya, tecknade filmen Bolt är så go att jag måste skriva om honom här. Tjeck this out och jämför med Sonny här.

***

På tal om film så ska jag och Göteborgs bästa tjeckiska innebandyspelare gå på den där dokumentären om Anna Politkovskaya på Filmfestivalen på lördag. Tänk att man ska behöva kalla in Hanka för att få med sig någon på festivalen. Nåväl, det blir en bra uppladdning inför supermatchen mot Stanstad på söndag.

***

Jag väntar på att Innebandymagazinet.se ska skriva en artikel om hur många W det finns i de olika landslagen som ska spela Finnkampen. Eller hur var det nu? Skrev man bara sådan dynga om damlag? Tänk att det fortfarande gör mig så arg. Något som fortfarande värmer är att se en Amanda Wall i landslaget. (Ni minns va? Min mormors mor hette så.)

Okej, Magget. Här har jag hjälpt er med en sammanställning. Jag skickar en faktura och ni kan betala mig svart, säg, ett och ett halv år för sent. (Internt skämt mellan mig och Magget.)

U19 dam: Tre stycken med efternamn som börjar på W.
U19 herr: En styck.
Herr: En styck.
Dam: Två. Notera gärna att hela tre stycken backar har efternamn som börjar på S.

***

Hahaha. Ibland tycker jag själv att jag är jävligt rolig. Kul. Gött med självförtroende!  

***

Heja IBF!

dagens...

jippi:
Det går utmärkt för både dam- och herrlag i IBF Göteborg. Igår piskade pojkarna upp Pixbo och snodde åt sin andraplatsen i tabellen. Troligen är de inspirerade av sina innebandysystrar i division ett.

prisutdelning:
Mitt egna Innebandyjerringpris går till finska herrlandslaget som under 2008 äntligen bröt den svenska dominansen. Det var synd för Sverige (fast vem i landet bryr sig som inte håller på med innebandy?) men hemskt bra för den internationella innebandyn att Finland vann VM.

humor:
30 Rock.

träning:
Jag har (som vanligt) jätteont i huvudet just nu. Men den fina träningen i måndags gav mersmak och nog ska jag orka ta mig över spårvagnspåret och gå de hundra metrarna till hallen även ikväll.


something i would say

Jag är så nöjd med min egen insats så jag har faktiskt inte tänkt något på hur laget spelade.
Så var min kommentar under kvällens matchanalys. Detta citat sorterar jag in under kategorin "Ego".

sjätte raka

Det var ju lite smått underbart att äntligen vinna över Södradal igen. Ta några rejäla kliv i tabellen och hata att den haltar rejält. Det ska bli otroligt intressant hur placeringarna faller ut till slut. Efter nästa helg ser det ut som att de flesta lag har kommit ikapp i antal matcher.

Håll i hatten nu; jag är ganska nöjd med min insats i lördags. Det har inte att göra med att jag gjorde ett apsnyggt backhand-volley-nättaket-mål utan alla andra saker som gick bra. Klapp på axeln.

The Ass gav oss några oroliga minuter i slutet av matchen. Skönt att du överlevde.

***

Vi har slutat ha fys i vårt lag nu. Och försäsong kan ni glömma i sommar. Det går ju som bäst nu när vi försummar intervaller och armhävningar och är elva, tolv stycken på träningarna.

***

Du täcker många skott nuförtiden, med din stora rumpa.
Machomangan ger positiv och negativ kritik i samma andetag.


hej

hejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhej
hejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhej
hejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhej
hejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhej




svart - svart -svartvitt

Jäklar vilken pissdålig träning vi gjorde ikväll, tjejer! Men det var bra stämning i alla fall. Ibland är det gött att slippa prestera (jobba hem) och bara ha kul (slänga käft med Johanna i motståndarmålet när brandgula femman tokkontrar och dra dåliga skämt så att Nina skrattar).

***

När jag gick på lågstadiet skrev jag en låt som var så bra att jag själv funderade på om det inte var så att jag hört den på radion och kopierat den. Till och med min kritiska storasyster tyckte den var bra (tillfället när hon sa det är ett av mina bästa barndomsminnen). Nu minns jag tyvärr bara en del av refrängen;

Vägen hem är svår ibland.
Lyckan kommer och lyckan gåå-å-å-år.

Kanske dyker den upp i melodifestivalen nästa år med The Wall featuring Mikey. Vi får se imorgon.

***

Träningen idag var rätt körd från början. Jag lyssnade på Gabriellas sång på vägen dit och sedan värmde jag upp genom att dansa inne i gymmet. Seriöst? Nej. Bästa stunden på dagen? Japp.

***

Åter igen höll en samling på att spåra ut i en lååång diskussion om vårt matchställ. Förtydligande: Om Siwan säger att vi spelar i vitt ställ så innebär det Original IBF Göteborg. Det vill säga den outfit som är mest svart. Män är från Mars och kvinnor från Venus.

Lång dags färd mot träning

Jag är ledsen att meddela att alla lotter till GB Glace-lotteriet på lördag är slutsålda. Frida bokade dem alla igår. Åtta papp fick hon punga ut - men vad gör man inte för en frysbox full med glass på balkongen på Norra Ågatan?

rebus: stressad herre

Tre höjdpunkter under kvällens träning (varvid alla tre faktiskt inträffade innan själva innebandylekandet kommit igång):

1. när Knooken sa att hon älskar sjörövare och ska bli vägpirat i Frankrike när hon blir stor,

2. när jag hittade en röd strasssten på toaletten, görfin,

3. när Mika frågade om vi ska hitta på nåt dagtid, när vi ändå båda är "lediga". Vi ska skriva låtar med hjälp av min lilla synth.


Nu ska jag läsa på om Filippinerna eftersom jag ska ha små, mysiga undervisningsstunder under träningarna i vår innan Mika far dit.

Filipin är för övrigt en ytterst meningslös lek. What's the deal with that egentligen?


***



Svar på rebusen: Manila.








med fötterna bittert på jorden

Jag har jäkligt ont i ljumsken alltså. Jag kunde nästan inte göra min dagliga ministyrketräning imorse. Och jag som har hört så många skräckhistorier om idrottskarriärer som tvingats ställas in på grund av ljumskar, Macho Mangan och Jasmine, för att bara nämna två. Fast deras karriärer fick sig en törn i för tidiga år - min karriär är ju snarare på upphällningen och här har jag kanske en bra anledning att sluta efter de sex matcher som återstår av säsongen. Jag vill inte ta beslutet själv liksom, det blir lättare om där finns en skada att skylla på.

Men samtidigt vet jag att jag inte kommer sluta spela redan som fräsch 28-åring. Om en motviktstruck inte kapar mina fötter någon gång under våren det vill säga, men jag har inte tänkt gå närheten utav några sådana så det ska nog gå bra.

Jag har för vana att likt en amatörpsykolog analysera mitt eget beteende och varför jag gör eller känner ditten och datten. Just nu har jag kommit fram till att min innebandykris, som kommer och går, beror på den roll jag har, och nästan alltid har haft i alla lag jag spelat i. Att slita mycket och bry mig för mycket men inte få speciellt mycket för det egentligen. Lite bittert kan tyckas, men ibland är det kul att bli hyllad för ett uppoffrande slit i försvaret och inte bara för de snygga mål man (inte) gör. Thank's for nothing, som min syster skulle sagt. (Det är här någon ska säga att utan försvaret kan de som springer upp och gör målen inte göra sina mål och blablabla. Det räcker inte för mig just nu, jag är jävligt bitter efter snart 17 år med den rollen helt enkelt.)  Men det går över. Jag har inte bara amatörnalyser i bakfickan utan även amatörbehandlingar i rockärmen (musik, koffein och La Redoutes vårkatalog.)

Svammel, svammel.

Södradal igen på lördag. Jäklar vad snabbt serien svischade förbi i år. Jag hoppas på en bättre match än när vi var nere i söder och höll på att somna på plan av det tråkiga spel som både vi och sydstatarna visade upp. Jag tror att vi har en stor chans att vinna i helgen. Vi har, likt andra lag i serien, det lite svajigt i truppen på grund av sjukdom och resor men vi har lärt oss att acceptera det material vi har och köra järnet ändå.

Så det så.


strändernas svall

Det var inte helt fel att vinna igår alltså. Speciellt inte efter att ha vänt ett medelstort underläge. Och jag kan inte undgå att snegla uppåt i tabellen och räkna lite på hur möjligt/omöjligt det vore för oss att ta en topp tre-placering. Bara viktiga matcher kvar med andra ord.


Dagens boktips: Skumtimmen av Johan Theorin. Finfin kriminalroman. Kunde inte lägga ifrån mig den.
Dagens ljudbok: Strändernas svall av Eyvind Johnson. Långsamt och skönt i en inspelning från typ 60-talet. För tankarna till annat än den jävla innebandyn.


uschäkta

I förra inlägget jublade jag över att internet åter var en del av mitt trökiga liv och sedan ekar inläggen med sin tomhet. Jag kan förtså att det känns snopet. Egentligen borde jag ha tusentals ord på lager att hysta ur mig nu när jag inte kunnat skriva, men så är det inte.

Vi ska ha rätt många spelare med oss på lördag. Och en helsikes massa ledare. Det känns som om vi är ett riktigt lag. Sjukt.  

Jag var en av alla tusen som såg Pixbo mot Helsingborg förra veckan. De två zorromålen var fina men jag kunde inte låta bli att må lite illa över hur Göteborgs innebandyförbund springer som en undergiven hund efter Pixbo. Förbundet ska alltid hålla på och kränga biljetter och reklam för Pixbo. Och därtill ska andra föreningar också sälja biljetter till Pixbomatcher. Varför? Nä, jag skulle vilja se en satsning från förbundet för att få uppmärksamhet, större sportsliga framgångar och bättre ekonomi hos alla andra klubbar i området. Varför inte uppmärksamma morgondagens stekheta derby i Partillebohallen mellan IBF Göteborg och FBC Göteborg? Varför inte försöka få hundra unga innebandytjejer att gå och se den matchen och bli sugna på att satsa på idrott? Det finns så mycket mer innebandy att locka med än Pixbo.

Imorgon kan man börja köpa biljetter till årets filmfestival och jag har gjort en liten sammanställning över de filmer som jag vill hinna med. Förra årets bästa var en finurlig mexikansk film (película de Mexico) och i år ser jag främst fram emot en ryskt dokumentär om Anna Politkovskaja och argentinska A boyfriend for my wife (Un novio para mi mujer). Jag älskar att höra ryska och spanska på film. Världens härligaste språk!

wohoo

Nu fungerar det igen.

Det har varit skönt att slippa blogga, kolla mailen och ansiktsboken. Men by request så fortsätter jag att blogga, det har faktiskt sagts mig att the twirly fint har saknats.

Ett långt uppehåll från innebandyn över jul och nyår gav mig någon slags liten gnista tillbaka. Jag har saknat både spelet och brudarna i laget. (Fast lite av den känslan försvann efter träningen igår då jag sköt överallt men inte i mål - igen.)

Vi möter FBC i helgen och de har tydligen fysat under hela uppehållet. Burr. Tur att man spelar i ett lag som är fullt av gamla goa rävar (inte bara från Pixbo) som har lagt de där åren av toksatsning och hård fys bakom sig. Been there done that.

RSS 2.0