nobody puts baby in a corner v 2.0

Vi var beredda på ett revanschsuget Ljungby efter deras sjuka 19-0-förlust i förra omgången. Och mycket riktigt var det jämnt och hårt och svårt. Jag tror att det var rutin och mental styrka som avgjorde till vår fördel. Vi drog ifrån i andra perioden och kunde stå emot deras spelvändningar i sista.

Priset för Mest opsortsliga publik går i år till tonårspojkarna i Sunnerbohallen, Ljungby. De buade under vår line up, sjöng den fina gamla ramsan Alla heter Glenn i Göteborg och skrek sopa när någon av oss gjorde något litet misstag eller blev utvisad. Det kan omöjligt vara bra för Ljungbys unga lag att ha ett sådant patetiskt publikstöd. jag bara skarttade åt dem och var glad att jag passerat tonåren.

För övrigt gjorde jag (!) mål. Mika gjorde ett apsnyggt mål och jag hade även tvingat Mika att göra pastasallad till mig. Vilket jag fortfarande skäms för men är evigt tacksam.

Bäst igår: Dirty Dancing på hemvägen. Busstaket lyfte under slutscenerna. (Och alla andra scener med mycket höfter och sexy dancing.)


***

Idag städar vi vår gamla lägenhet och sedan har jag inget internet förrän mot slutet av nästa vecka. Snälla läsare, håll ut! Jag kommer tillbaka. Jag fick ju tillbaka innebandygnistan förra helgen och därmed också lusten att skriva om skiten.

***

- Men, vi skulle ju klä ut oss till tjejer!
Det talades om maskerad och Svensson har svårt att hålla ihop begreppen.

***

En annan version av det hele.


kolla klippet i mitt steg ikväll, flickor

Jag ska prova ett par nya löparskor idag.

Som jag beställt från Ellos.

Japp. Jag är förmodligen bättre på postorder än innebandy. Man skulle nog kunna säga att jag spelar i elitserien i postorder.

Eftersom jag inte springer speciellt mycket mer än uppvärmningar utomhus under vintern så orkar jag inte bry mig längre om att fixa ett par från en riktig löparskohandlare. Inte bråka med Klubbhuset. Inte åka in till city för att prova ut. Får skaffa ett par ordentliga när joggingsäsongen börjar i vår.

Jag fick även hem ett par andra skor som förmodligen är ännu sämre för fötter, knä och höfter än Ellos-skorna. Jag grät några glädjetårar när jag provade dem (helt sant, det är mycket tårar på mig just nu, I'm just that kind of girl right now). Mmm, baby. 

Sparkling news

Stans slappaste tränare och Maria, som för intresseklubbens skull var "ihop" med Original Magnus (min Magnus alltså) på mellanstadiet, har fått en dotter. Tänk att det blev en liten tjej, precis som Fejky var helt övertygad om. Vi i laget förväntar oss att ha en barnvagn i ena hörnet av Torpahallen i fortsättningen. Så gulligt och svårt att koncentrera sig på träningen.

me like

I första anfallet under gårkvällens tolv minuter basket satte jag en klockren trepoängare. Bollen gick i en urskön båge mot korgen och landade mitt i, med en lätt smekning av nätet. Ungefär som när en simhoppare får ett perfekt nedslag och vattenytan bara väser. Där var min träning räddad och diverse missar i fotboll, ultimate frisbee och handboll spelade ingen roll.

***

Nu lyssnar jag på Sista brevet till Sverige. Sista delen i Utvandrar-serien alltså. Förra veckan började jag gråta två gånger på jobbet när jag lyssnade på Nybyggarna och jag bävar inför när Kristina ska dö här i sista boken. Jag sitter bredvid chefen denna vecka dessutom. Får skärpa te maj. No more fejsbok. 

***

För övrigt anser jag att Henrik Larsson är underbar. PR-trick? Javisst. Har experterna i morgonsoffan fortfarande inte fattat innebandyns storhet? Nej. Men om Henke kommer till Göteborg med sitt klubbfodral (fast han har väl någon som bär det åt honom) så ska jag försöka ta mig in i omklädningsrummet i Lisebergshallen och pussa på honom.

Nu fattas det bara att Allbäck börjar i IBF Göteborg. (ÖIS kommer ju från östra Götet de också.)


It left me always paralyzed

Det var det där med att sätta sina chanser. IBF Göteborg  är inte jättebra på det just nu. Skit också.

Förutom att vi förlorade så trivdes jag väldigt bra på innebandyplan igen igår. Det var kul helt enkelt och jag tror att innebandyn och jag har hittat tillbaka till varandra efter en liten kris i förhållandet.

Igår var det mycket som stämde. Alla gav allt, tränarna gjorde en kanonmatch med snabba och bra beslut och bara positiv pepp. Domarna höll inte riktigt måttet men personligen är jag nöjd med att få smälla på och grisa mycket utan att bli avblåst så jag ska inte klaga.

Matchen bästa: Jerry Williams - I can jive i pausen mellan första och andra. Vi skuffade runt i väntan på Olof. Mamma skuffade på läktaren. Jasmine skuffade i sekretariatet.
Matchens sämsta: När vi försökte få igång publiken i en över-huvudet-klapp till I can jive och bara ett fåtal hängde på. Buuu.

en kärlekshistoria

Jag vill beskriva min relation till innebandy som lite trött. Vi har varit ihop länge nu, intima i 16 år. Klart man tittar åt andra håll efter ett så långt och intensivt förhållande. Vi känner varandra utan och innan och det är inte så spännande längre. Innebandyn känner att jag har lagt för mycket energi på den nya lägenheten den senaste tiden och jag känner att innebandyn tjatar och tjatar och kväver mig; älskar du mig inte längre, Åsa? Jo, det är klart, men lämna mig ifred någon gång.

Efter värdefulla relationsråd från Micka ikväll så känns det bättre. Nog ska vi få en nytändning, innebandyn och jag.

***

På tal om relationer så ringde jag min man som är på tjänsteresa för en stund sedan. Skulle bara säga att jag levde liksom. Han var dy-hy-ngrak.
- Vad gör ni?
- Vi ... uh ... dricker ... GRÅÅGG.
- Jag hör det.
- Jag ... älschkar dig.
- A vesst, vi hörs imorgon, du.

***

Ikväll tillängnar jag min innebandy en Peter Lemarc-låt:

Vad är det för fälla, vad är det för grop som vi, ramlat i, du och jag
Vad är det för krafter, vad är det för skuggor som, rider oss, natt som dag
Allt där ute hotar oss och hemsöker vårt hopp
Så stäng ditt fönster, lås din dörr, en svart måne har gått upp

Göm mina händer, dölj mina spår,
håll om mig älskling, håll om mig hårt
Oh, oh, oh...

***

Höhö.

ännu en toalettblogg, läs inte om du är fin i kanten

Om jag hade varit någon typ av stjärna. Typ sångerska (du skulle höra mig sjunga Guldet blev till sand) eller skådespelerska (teater var ju min grej på högstadiet) eller varför inte tennisspelare (en del av min morfars släkt kom för längesedan från Torekov, nära Båstad) skulle jag vara otroligt ödmjuk. Förutom när det gäller en sak.

Toaletten.

Vart jag än kom skulle jag ha en kravlista för toaletten. Du vet så som Jennifer Lopez måste ha allt vitt i sin loge. Ingen annan skulle få gå på min toa för det första. Sedan skulle sitsen vara varm, det skulle finnas ett gäng tidningar, gärna av vetenskaplig eller historisk art och kanske något faktablad om stället jag befann mig på (Dear Åsa! Welcome to South Africa... lalalala). Ombonat och skönt skulle det vara där inne. Ja, du fattar. Mysigt och välkomnande. This is my dream.

Och så ingen grädde i maten - det gör att jag får vara där inne länge, jag tål inte grädde helt enkelt. Jag har anat det länge men insåg det och accepterade det efter pannkakorna idag på lunchen.

***

Siwan hade med sin värmepistolen till träningen igår och jag passade på att få hookat min klubba. Den har varit ohookad hela säsongen. Kan det inverka på mitt spel? Mika skickade precis ett sms där hon skrev att det inte var ok med en ohookad sticka. Jag fick skylla på materialet. VARFÖR HAR INGEN HJÄLPT MIG TIDIGARE? Jävla dåliga lagkamrater alltså...

***

Näää, skoja bara. Inte kan man tycka illa om folk som tränar i tröjor med puffärm, tar med sig Riesen till alla, alltid har något vårdande för läpparna i fickan eller alltid kan pigga upp en genom att göra nån rolig frilla med svett som stylingprodukt.

Like sands through the hourglass, so are the days of our lives

Jag sitter här och tittar ut över Norra Älvstranden och kommer att tänka på första gången jag var i Lundbystrand. Det var Gothia Cup, kan det ha varit 1996 kanske? Lindas pappa körde oss från Älvängen, jag spelade i Ale IBF då. Linda jag och Emma var som ler och långhalm och föga visste vi att vi skulle byta till den nya föreningen IBF Älvstranden under sommaren -96. Under alla våra år i Älvstranden skulle vi sedan tala om hur konstigt det luktade i Lundbystrand. Folk stod och rökte utanför och i entrén luktade det fritös och pommes frites-krydda. Och så var luften alltid jättedålig i vår hall, hall 4.

Nu är hela detta område helt förändrat. Från ett lite ruggigt varvsområde då på 90-talet till ett ganska flashigt företagsområde där typ alla konsultfirmor i stan har kontor.

Jag gjorde mål i varje match under Gothia Cup 1996. En annan gång gjorde jag åtta mål under en match. I år = 0 mål. Jag sköt inte ens ett skott på mål på hela spelet under träningen igår. Kan du förstå varför jag fick en klump i halsen mot slutet av träningen? Det är inte min ambition att göra många mål, men det har blivit en symbol för mitt vacklande självförtroende.

Och nu tog jag 260 när jag hökögade mig igenom parkeringen här nedanför. Gidigt.

bläää

Att det skulle slås något slags rekord i antal kommentater till ett inlägg om bajs anade jag aldrig. Vad är det för ena tossiga läsare jag har egentligen?

This is the last game so make it count

Jag skulle aldrig rekommendera någon att betala 90 riksdaler plus popcorn för att se High School Musical 3. Om man inte gör det som jag gjorde, i goda vänners lag. Det var jag (27, going on 28), Frida (25), Lisa (nyss fyllda 23), Sussane (född 1987) och några tolvåringar och en mormor som befolkade Bergakungen salong 6 vid halv sju igår kväll.

Bara för att tvätta bort lite av denna fåniga film från min högkulturella image vill jag tipsa om några bättre filmer:
Det sjunde inseglet
Fanny och Alexander
Oh, brother where arth thou?
Star Wars-filmerna
Anchorman
Timmarna
Life aquatic with Steve Zissou

Så, nu känns det lite bättre.

tipsigt

Jag tror att jag precis bevittnade hur en människa från ett annat företag nyttjade Zoomas toaletter för avfallsdumpning. Jag har flera gången sett den här killen gå in och ut på ett företag på en annan våning här i Semcon-huset på Norra Älvstranden. Jag har aldrig sett honom här på Zooma eller i samspråk med någon härifrån. Men när jag gick förbi toaletterna nyss så smet han ut från handikapptoan (den bästa, space is important) och försvann sedan ut i trapphuset.

Busted.

Jag tror inte att denna företeelse är speciellt ovanlig dock. Jag har hört många tala om att de har problem med att göra nummer två på jobbet och några löser det genom att bevista andra avdelningars faciliteter.

Nu vet jag att det händer här också. Euuw.

För den illvilliga vore det ultimata att make these bad things happen på toan i motståndarlagets omklädningsrum. Speciellt under en viktig match, typ seriefinal eller elitseriekval. När vi kvalade mot KAIS Mora för några säsonger sedan hade vi en i laget som försökte så gott hon kunde med en rejält luftig och illasinnad mag- och tarmkanal. Vi loosa med 8-2 och jag tror problemet var att hon inte riktade ändalykten åt Mora-hållet utan mot vår egna bänk...

This is for all ya ladies out there

Jag var lite smått förbannad på Magnus igår. Lite sådär i allmänhet som man kan vara på folk man känner väl och umgås med mycket. (I alla fall jag och andra människor med en sund men bitter livsinställning.) Därför småler jag när jag nu lyssnar på Utvandrarserien på talbok och hör följande citat:

- Behöver karlarna vara såna grömma och lystna bestar?
- Vad expectar du av manfolk? Di är skapta den vägen. Först skapade ju Gud mannen och det gjorde han en eftermiddag samma dag som han hade skapat vilddjuren, vart och ett efter sin art. Han var nybörjare på människor, han hade ännu ingen övning. När han satte igång med manfolken så hade han bara gjort djur. Så blev också mansläktet sånt som de en gång för alla var. Men långt efteråt så skapade Gud kvinnan, och då hade vår Herre vanan inne då visste han hur en människa skulle vara beskaffad.


Moahaha. Yeah, you go girl.

korvstroganoff

Det har varit en bra helg för Göteborg Innebandy. Representationslagen hade viktiga matcher och samtliga lyckades leverera. Självklart är jag hemskt nöjd med vår vinst. Men det var också skönt att mina innebandysystrar i IBK tog en vinst mot topplaget Lerum. Lerum skriver därtill på sin hemsida att IBK är det bästa lag de mött när det gäller passningsspelet. Har du sett det Suss? Kul. 

I Ale Gymnasium i lördags var det inte lika hett passninsgsspel. Både IBF Göteborg och Surte IS IBK har nog spelat bättre matcher. Men en vinst, oavsett hur man spelade, är icke att förringa. 


*

Om det skulle bli så att jag går och ser Hing School Musical 3 på biograf imorgon så handlar det inte om extremt dålig filmsmak utan extremt bra vänskap. Frida väljer - Åsa följer. Okej?

kul

Du klickar som en pensionär.
En mediamänniska över axeln till en annan som inte var lika snabb i cyberrymden som den första önskade.

i think everybody should like everybody

spännande djupt analyserande inlägg....
varför skriva överhuvudtaget?


Så löd en kommentar till mitt förra inlägg. 

Varför läsa överhuvudtaget? Den som inte förstår mitt språk ber jag ömsint att inte klicka in på snurrfinten fler gånger. Eftersom jag är inne i en låg period just nu så kanske det är svårt att förstå hur en vänlig handling kan ge mig inspiration till ett blogginlägg. Gå tillbaka in i din platta värld och kom inte in i min mer.

Idag, i november 2008, har blogghypen landat. Numera skriver man inte elaka saker hos de man inte gillar, man läser helt enkelt inte dessa bloggar. Man läser de bloggar som man tycker ger något, ignorerar de andra. Det är det mogna, vuxna beteendet som trevliga människor förfar över i modern tid.

***

Vi möter Surte imorgon och det har inte direkt varit kärlek mellan våra lag tidigare år. Men nu känns det som om det där barnsliga har gått över och jag tror att det blir en mysig match imorgon. Varför bråka och hetsa för något så banalt som innebandy? Det är ju så jäkla kul att spela. Vi borde ta vara på vår chans att få leka denna snabba lek flera gånger varje vecka istället för att vara missunnsam mot andra lag eller bloggare.

***

Det blev en uppmaning om vänlighet i världen så här på fredagsmorgonen. Egentligen hade jag inte lust att skriva alls men den där kommentaren var så skrattretade och so last year att den fick mig att börja fundera (ännu mer).

***

i think everybody should like everybody
Andy Warhol

med- och motgångar

Jag sitter på Zooma (reklambyrån) nu  och får inte ordning på min dyra fina kontorsstol. Och jag är svart om fingrarna eftersom jag klafsade med en oljefärg igår utan att ha någon lacknafta zu Hause.

Men det ska bli kul att träna ikväll. Vi gör ju mål numera i vårt fina, randiga lag. Finally.

Och nu ska en snäll snubbe här köpa Burger King-lunch till mig.

It goes up and down.

romani ite domum

Som den uppmärksamma läsarinnan kanske har noterat så är min blogg lite trött just nu. Den har gått in i en liten höstdepression. Det går säkert över.



Sedan kommer själva utputtningsfasen.
En av våra tränare ska bli päron snart och återgav för mig vad han lärt sig på informationsmötet om förlossningen. Undrar om barnmorskor verkligen kallar senare delen av förlossningarbetet så?


Dagens film: Life of Brian. Arms for an exleper.

Di bakar präktigt vettebrö i Amerika

Jag var längst i svarta femman idag. Det var helt otroligt, jag kände mig som en romersk härförare, utan tvekan redo att erövra världen. Jag hade ansvar för allt som hände ovanför knähöjd. Härligt.

polar bear

Jag har börjat ladda som satan inför helgens match. We're gonna try to shoot some hawk, skulle man kunna säga. Men inledningen av serien har visat att Stanstad är mer än poängdrottningen. Det har jag skrivit förr. Ett kompakt försvar kan leda långt.

Eftersom min blonda darling Josefin Charleson ska åka till London och headbanga sitt huvud löst så har jag jag fått en annan veteran på vänsterkanten. The Ice Bear from Mölndal. Det kommer bli grymt. Grymt bra för oss och grymt svårt för motståndarna. Left side strong side.

Svennis ska ha inflyttningfest efter matchen. Nu skriver jag det här och alla får reda på det, trots att alla tydligen inte var bjudna:

- Klockan sju är det för de som är välkomna!

***

Igår när jag skulle sova räknade jag minsann inga får. Jag gick metodiskt igenom hur jag ska dekorera våra nya rum. Den tavlan där, den lampan på den byrån med den tavlan, den vasen tillsammans med den vasen på det fönsterbrädet 15 centimeter från kanten. Extermt jobbigt.

På tal om tvångstankar så kör jag ofta tävlingar mot mig själv. Jag har skrivit om platespottnig, i våras var jag tvungen att kunna den geografiska placeringen av samtliga delstater i USA och nu håller jag på med de 44 amerikanska presidenterna, i ordning, from Washington to Obama. 

***

Det bästa med att ha en blogg är att jag får svamla och fladdra ut hur mö som helst utan att någon avbryter. Du behöver verkligen inte läsa allt.

***

Nu ska jag gå och lägga mig och inte kunna sova för att jag ska göra ett mentalt schema över allt som ska göras imorgon. Första timmen är spikad: 7.30 till 8.30: morgonpromenad med The Polar Bear. Att behöva gåt ut med hunden är lite av en never ending story. En jobbig sådan.

[introt till Killing in the name of]

Jag slipar och målar mest hela dagarna nu för tiden. Vår nya lägenhet var ett riktigt sunkställe men nu börjar det lukta lite fräschare av målarfärg. När jag började slipa tapetskarvar igår hade jag inget mun- eller ögonskydd. Efter några minuter såg jag ut som om jag varit med om 11 september. Men jag orkade inte åka och köpa skydd så jag gjorde ett hemmabygge av sjalar och såg ut som jag var en av de som orsakade 11 september:



Idag köpte jag ett munskydd så imorgon ska jag nog inte hosta damm och snyta ut cement.

***

Jag tyckte ju att Obama var den bättre av presidentkandidaterna men i efterhand hoppas jag att någon driven journalist orkar granska mediernas bevakning av Obama och McCain. Jag har en känsla av att Obama favoriserades friskt av media i Sverige.

***

Så till lite innebandy.

IBF Göteborg hade ikväll träning i Torpahallen och Snurrfintens expertkommentator Väggen säger att det kändes bra. Spelarna var glada och relativt koncentrerade. Laget möter London Stansted på lördag och känner sig redo inför den tuffa uppgiften. Mer info imorgon efter den sena träningen i Svingelns sporthall.

Roligast under onsdagkvällen var när Sandra och Sandra inte hade låst toalettdörren efter sig (de var därinne tillsammans, ja) och en välkänd spelare i herrlaget fick sig en oväntad syn när han skulle slå en drill. Någon var på väg att resa sig från toalettstolen och den andra "stod och pillade". På vad är oklart.

- Ihhh!
- Woah!

***

Två bästa låtarna som kommer efter varandra på min portabla musikspelare just nu:

Kid Rock - All summer long
RATM- Killing in the name of


(Jag har skrivit in artistnamnet i titelraden, därför ligger All summer long där den ligger.)


Mr Change goes to Washington

Referenser till rubriken här och här.

Idag gäller det Amerika. Vote for change, please.

***

Som Mika skrev så var det lite hönsartat på vår träning igår. Det värsta är att jag fortfarande har en nyckel till alla dörrar i Torpahallen, men när den ligger hemma och inte i klubbfodralet så gör den ingen nytta. Och en annan värsta sak är att vi inte är så negativa och håglösa som vi säger att vi är på våra möten. Men vi vill gärna måla fan på väggen och hitta fel. Det var många som var positiva igår - tills det att vi började säga att vi inte var det. Fel tänk, flickor!

***

Bäst igår måste ändå ha varit när Fejkmangan uppmanande oss till att vara lite mer effektiva och uppmärksamma under uppspelsövningen och sedan var det han själv, gång på gång, som inte var på plats när han skulle fylla ut som topp i blå femman. Sopa rent framför egen dörr?

***

 Och så säger vi grattisgrattisgrattis till herr och fru Sundell som har fått en liten suddis. En pingla som tydligen ska få samma namn som Nina tänkt för sin eventuella dotter. Men det ska ju min dotter heta, skrek hon över hela omklädningsrummet och vaknade upp från sin "jag är trött efter jobbet"-koma. Skamlöst, Sudden. Men först till kvarn gäller. 

***

Jag älskar ordstäv och talesätt. Sent ska syndarn vakna är min favorit men har inte hittat något tillfälle att säga det.

pepparkakeland

Pepparkakskull är en bra lek att underhålla sig med om bollarna är i inlåsta hos en ingenstans att bli funnen-vaktmästare. Ha koll på reglerna bara - annars kan det bli bara diskussioner och ingen lek.

Innan leken kan börja parar allihopa ihop sig två och två och ställer sig i en vid cirkel. Ett av dessa par delar på sig. Av dessa två blir en tagare och en jagad. Uppgiften för tagaren är givetvis att lyckas ta den som är jagad, medan den jagade ska försöka fly. Genom att kroka tag i en person kan den jagade sno denne från dennes forne partner och då blir istället denne jagad. Om den jagade blir tagen byts rollerna helt enkelt om och den jagade blir istället tagare. På det här sättet fortsätter leken tills deltagarna har blivit lagom trötta eller kanske uppvärmda för nästa lek.









premium bananas



Jag brukar inte skriva på mina flyttlådor vad det är i dem, jag är ganska hej och hå när det gäller att ha ordning. Men min man har ett starkt kontrollbehov, så jag gör det för att hans stressnivå inte ska skena.


Den första november 2000 flyttade jag hemifrån. Då hade jag fått en tvåa på Slättadammsgatan vid Bjurslättstorg, Hisingen. Idag fick jag nycklarna till min sjätte lägenhet och den stora metamorfosen av Uddeholmsgatan 13d har börjat. Jag började ju packa ner allt som jag kunde tänka mig att vi inte behövde redan för två månader sedan och vi har levt i en enda stor bananlåda, typ. Givetvis har jag varit och rivit och rotat i nästan samtliga av dessa lådor eftersom det visade sig att jag visst behövde den där klänningen eller brödrosten eller Skatteverketpärmen. Nu finns risken att jag blir så ivrig att jag flyttar över en massa saker till nya lägenheten så att man får springa häremellan när man plötsligt saknar något. Tygla dig, kvinna!

Nåväl, jag har inte lust att vara på en enda träning i november, jag vill bara pilla i nya lägenheten så att allt är klart när vi flyttar för gott. Men jag ska vinka till er, tjejer. Jag befinner mig ju trots allt på en armlängds avstånd.

***

Mina klubbor och mina innebandydojor har legat i bilen sedan i torsdags. Hoppas de inte har fått kallbrand utan går att använda ikväll då det äntligen ska spelas ordentlig innebandy i Torpahallen igen.
(Jag är medveten om att jag precis sa emot mig själv - jag ska inte komma på en träning i november men ändå vara med ikväll - det går inte ihop.)

RSS 2.0