Nakenbrandtal

I veckan diskuterade Johansson och jag avsaknaden av innebandy i sportmedia och vi var rörande överrens om att innebandy är bra mycket roligare att se på än hockey och fotboll. (Visst är vi något partiska eftersom vi båda ägnar innebandyn allt för många timmars bryderier, men ändå.) Efter gårdagens sportspäckade tv-sändningar står jag ännu mer förbryllad över varför innebandyn blir utmobbad.

Frölunda, som jag väl hejar på eftersom jag bor i Götet men inte bryr mig ett skit om egentligen, har varit pinsamt dåliga i semifinalserien. Jag har mycket svårt att förstå hockey och tycker att taktiken mest går ut på att åka runt och knuffas och sedan skicka ner pucken i andra lagets zon; Jobba på den gubbar! Som Jasmine sa: Vad gör Ulf Dahlén i båset? Har de någotntaktik alls? I innebandy ser man ganska sällan att man passar bollen på chans mot ingen alls. Vi har taktik, fina passningar och hårda närkamper. Jag kan också tycka att det är lite kul när spelarna börjar gruffa i hockey men när jag tänker efter är det helt sjukt att man på isen får lov, och uppmuntras, att slåss. På gatan hade en liknande misshandel gett fler än två minuter i fängelse.

Och så är det det här med fotboll. Kul att Göteborg kunde vinna mot Malmö trots att de har 13 spelare i truppen just nu. Och kul att Sverige klarade en poäng mot Portugal. Men hur kul är det egentligen att se 22 spelare stå stilla och passa bollen runt mittlinjen i 90 minuter? Okej, nu överdrev jag lite. Det pirrar till när någon lägger en fin djupledspassning eller när Portugal körde sitt fina kortpassningsspel. Eller de där bollskickliga spelarna som liksom smeker med sig bollen i sina finter, det är fint. Men ärligt talat, det är lika snyggt i innebandy. Jag kan bara se till mitt egna lag och hur jag ryser av välbehag när Bärry börjar finta och lägger en djupledare med millimeterfin precision. Mmm. Det är ju mycket härligare för publiken att se än när en fotbollsback tjongar upp en långboll mot en forward som springer åt fel håll.

Dessutom händer det ju så mycket mer i innebandy, vi skjuter och har målchanser hela tiden. I fotboll blir det 0-0 jätteofta.

Sist vill jag påstå att fotbollsspelare är änna mesiga idrottare. Det filmas, man slänger sig ner och låtsas vara dödligt skadad för en liten knuff. I innebandy blir vi dagligen nermejade vid sargerna, in i ribbstolar och brottas på mittplan utan att grina över det.

Jag tror att vi behöver få in fler sportjournalister som inte är uppväxta och indoktrinerade i fotboll och hockey. Bort med de gamla gubbarna, in med fler kvinnor och frisinnade män (nu generaliserar jag jättemycket).

Och fler nakenchocker. Jag har redan börjat jobba på att få min man att ställa upp vid några av våra matcher nästa år. Jag utmanar alla där ute att göra samma sak. Mannen, pappan, mamman, brorsan, flickvännen - alla är välkomna att orsaka skandaler i innebandyn. Då får vi ju spaltcentimetrar hos Aftonbladet, Sveriges största nättidning.

Kommentarer
Postat av: Eva

Som läsare av en av Sveriges mossigaste och mest inskränkta tidningar när det gäller innebandy, Sydsvenskan, håller jag med av hela mitt hjärta! Man trodde att det skulle bli bättre när Åke Stolt byttes ut mot Anja Gatu, men nejdå, samma förakt och ointresse för en av Sveriges största sporter. Heja Åsa, bra skrivet!

2009-03-29 @ 15:35:14
Postat av: Jasse

Okej nu är det tredje gången jag skriver en kommentar och hoppas på att denna blir publicerad. Du snodde mitt blogginlägg din räka!



Det var bara det. tack å hej, ses på onsdag.

2009-03-30 @ 00:06:22
Postat av: Jasse

Fast nu kan ja ju bara länka till dig eftersom du och jag är 100% ense i den här frågan. Det är ju iofs gött med tanke på att jag aldrig får tummen ur RÖVA å skriva nåt.

2009-03-30 @ 00:08:13
Postat av: My

kunde inte sagt allt det där bättre själv! Well spoken!

2009-03-30 @ 07:31:44
Postat av: mika

håller med mamma (eva) och lyfter av hatten för ett välskrivet blogginlägg! Man kan nästan tro att du är journalist?! ;)

2009-03-30 @ 09:06:11
URL: http://mikapersson.blogg.se/
Postat av: Åsa

Eva: Vilken besvikelse att inte ens en kvinna kunde ändra på't. Synd.



Jasse: jag har väntat i flera dagar på ett inlägg från dig och nu kunde jag inte hålla mig längre.



My: Det tror jag nog du kunde.



Mika: Jag kanske borde utbilda mig till journalist?

2009-03-30 @ 09:15:38
Postat av: Bärry

Vilka fina ord om mig!!:) detta har ja inte läst innan,bara lite sen av mig!

2013-02-15 @ 20:15:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0